044 239 - 11 - 68
096 035 - 22 - 77
Відвідування громадянами України держави Іран, а також ведення бізнесу в Ірані

Відвідування громадянами України держави Іран, а також ведення бізнесу в Ірані

Відвідування громадянами України держави Іран, а також ведення бізнесу в Ірані

Перш, ніж відвідувати держава Іран, вести там бізнес або здійснювати будь-які операції, громадянам України слід знати про важливі нюанси таких поїздок, правил і ряді обмежень, які можуть виникнути через поїздку в Іран. 

Правова база відносин між державами Україна та Іран

Між Україною та Ісламською республікою Іран підписано ряд договірних міжнародних угод щодо співробітництва. Зокрема, це:

  • Меморандум про співробітництво між Україною та Ісламською Республікою Іран від 09.06.1997 р.
  • Угода між Урядом України і Урядом Ісламської Республіки Іран про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на доход і на майно від 21.07.2001 р.
  • Угода між Кабінетом Міністрів України і Урядом Ісламської Республіки Іран про взаємне сприяння та захист інвестицій від 05.07.2003 р.
  • Угода між Кабінетом Міністрів України та Урядом Ісламської Республіки Іран про взаємну допомогу в митних справах від 23.03.2005
  • Договір між Україною та Ісламською Республікою Іран про правові відносини та правову допомогу в цивільних і кримінальних справах від 31.08.2007 та інші.

Отже, між Україною та Іраном існують дипломатичні відносини, які забезпечують гарантії перебування громадян України на території Ірану.

Відвідування громадянами України Ірану можливо шляхом отримання візи в аеропортах: IKA: Tehran Imam Khomeini Airport, THR: Tehran Mehrabad Airport, MHD: Mashad Airport, SYZ: Shiraz Airport, TBZ: Tabriz Airport, ISF: Isfahan Airport.

В інших місцях отримати візу не можливо. Слід звернути увагу, що у отриманні візи буде відмовлено, якщо у паспорті є віза США, Ізраїлю, або штампи кордонів сусідніх країн в місцях, де вони межують з Ізраїлем.

Відвідування громадянами України, які мають візу Ірану країн Європейського союзу та США

Порядок та умови відвідування громадянами України країн, які входять до складу Європейського союзу (далі – ЄС) врегульований Регламентом Ради ЄС № 539/2001 від 15.03.2001 року  «Перелік третіх країн, громадяни яких повинні мати візи під час перетину зовнішніх кордонів, а також громадяни, які звільнені від цієї вимоги (зі змінами та доповненнями)».

Жодних обмежень для громадян України, які до цього відвідували Іран, вищевказаний Регламент не має.

Натомість, для громадян Ірану існують обмеження для в’їзду в країни ЄС. Так, для перетину кордону з країнами ЄС громадянин Ірану має отримати візу. У разі, якщо перетин кордону є транзитним (через міжнародний аеропорт), то громадяни Ірану зобов’язані отримати в аеропорту транзитну візу.

У свою чергу, відвідування громадянами України США після відвідування Ірану є досить проблематичним.

Так, відносини  з видачі віз іноземця в США регулюється Актом про імміграцію та натуралізацію від 1965 р (зі змінами та доповненнями).

У свою чергу, кожен претендент неімміграційної візи (туризм, відпочинок) розглядається консульською службою США як потенційний емігрант.

Особи, які мають Іранську візу, поряд з консульською перевіркою проходять й адміністративну перевірку.

Як зазначено на форумах, консульства США при наявності візи Ірану відмовляють в отриманні неімміграційної візи США на підставі ст. 221 (g)  Акту про імміграцію та натуралізацію. Здебільшого, це формальні причини.

Разом з тим, слід зазначити, що програма безвізового в’їзду (VWP) дозволяє громадянам деяких держав відвідувати Сполучені Штати в туристичних або ділових цілях (тобто в цілях, передбачених гостьовою візою) для перебування там протягом не більше 90 днів без отримання візи. Не всі держави беруть участь у VWP, і не всі особи, які відвідують США, мають право скористатися програмою. Особи, які в’їжджають на територію США за VWP, повинні звернутися по дозвіл через Електронну систему авторизації в’їзду (ESTA), їх паспорти скануються в порту прибуття до США, а дані про них вносяться в програму US-VISIT Міністерства внутрішньої безпеки США. Держави-учасниці: Андорра, Австралія, Австрія, Андорра, Бельгія, Бруней, Чилі, Великобританія, Греція, Данія, Естонія, Ірландія, Ісландія, Іспанія.

Окрім того, громадяни держав-учасниць Програми безвізового в’їзду, які перебували на території Іраку, Ірану, Сирії, Судану, Лівії, Сомалі і/чи Ємену або відвідували ці країни починаючи з 1 березня 2011 року і пізніше, більше не мають права відвідувати або отримати дозвіл на в’їзд  на територію Сполучених Штатів в рамках Програми безвізового в’їзду. Громадяни з подвійним громадянством держав-учасниць Програми безвізового в’їзду та Іраку, Ірану, Сирії та Судану також більше не мають права відвідувати або отримати дозвіл на в’їзд  на територію Сполучених Штатів в рамках Програми безвізового в’їзду.

Заборона не стосується громадян країн-учасниць Програми безвізового в’їзду, чиє перебування у зазначених країнах було пов’язане із проходженням військової служби у збройних силах держави-учасниці  Програми безвізового в’їзду або із виконанням службових обов’язків в якості штатного співробітника уряду держави-учасниці Програми безвізового в’їзду.

Міністр внутрішньої безпеки США може зняти заборону на в’їзд в рамках Програми безвізового в’їзду, якщо він визначить, що зняття заборони не суперечить правоохоронним чи національним інтересам безпеки Сполучених Штатів. Скасування обмеження на в’їзд  може бути застосоване в залежності від конкретного випадку. Як правило, до категорії громадян, із яких може бути зняте обмеження на в’їзд належать:

  • особи, які відвідували Ірак, Іран, Сирію, Судан, Лівію, Сомалі і/чи Ємен від імені міжнародних організацій, регіональних організацій або органів, що діють в офіційних інтересах суб-національних урядів;
  • особи, які відвідували Ірак, Іран, Сирію, Судан, Лівію, Сомалі і/чи Ємен від імені гуманітарних неурядових організацій (НУО);
  • особи, які відвідували Ірак, Іран, Сирію, Судан, Лівію, Сомалі і/чи Ємен в якості журналістів для проведення роботи пов’язаної із професійною діяльністю;
  • особи, які відвідували Ірак на законних підставах пов’язаних із веденням бізнесу відповідно до рішення у документі «Спільний – комплексний план дій» (14 липня 2015 );
  • особи, які відвідували Ірак на законних підставах пов’язаних із веденням бізнесу.

Відповідно до змін у Програмі безвізового в’їзду та Акту про запобігання в’їзду терористів від 2015 року, особи, які перебували на території Ірану, Іраку, Лівії, Сомалі, Судану, Сирії і/чи Ємену або відвідували ці країни починаючи з 1 березня 2011 року і пізніше (виняток становлять особи, які перебувають на дипломатичній або військовій службі в країнах Програми безвізового в’їзду), АБО особи, які є також громадянами Ірану, Іраку, Судану і/або Сирії, більше не матимуть права відвідувати Сполучені Штати в рамках Програми безвізового в’їзду.

Ведення бізнесу з Іраном

Ведення бізнесу з Іраном є обмеженим відповідними санкціями, які умовно поділяються на 2 рівні:

  • міжнародні,
  • національні.

До міжнародних санкцій проти Ірану відносяться міжнародні торговельні обмеження, які забороняють експорт до Ірану атомної, ракетної і значної частини військової продукції, прямих іноземних інвестицій в газову, нафтову і нафтохімічну промисловість Ірану, експорт продукції тонкої нафтопереробки, а також будь які контакти з Корпусом вартових Ісламської революції, банками та страховими компаніями, фінансові транзакції і співпрацю з морським флотом Ірану. Санкції проти Ірану введені за застосування ядерних технологій у військових цілях.

На міжнародному рівні санкції проти Ірану введені Радою безпеки ООН на підставі:

  • Резолюції Ради Безпеки ООН 1696  від 16 липня 2006 р.;
  • Резолюції Ради Безпеки ООН 1737 від 23 грудня 2006 р. у відповідь на відмову Ірану припинити збагачення урану;
  • Резолюції Ради Безпеки ООН 1747 від  24 березня 2007 р.;
  • Резолюція Ради Безпеки ООН 1803 від  3 березня 2008 р.;
  • Резолюція Ради Безпеки ООН 1929 від 9 червня 2010 р.

Разом з тим, 15.07.2015 року США, Франція, Великобританія, Німеччина, Китай та Росія  прийняли Спільний всебічний план дій по Ірану. Даний план дій був схвалений Радою безпеки ООН та спрямований на відмову Ірану від ядерної програми, а вищеперераховані країни взамін зобов’язуються скасувати санкції.

Вищевказаний спільний план дій був затверджений Резолюцією Ради Безпеки ООН № 2232 (2015) від 17.07.2016 р.

Однак, в додатках Резолюції № 2232 міститься перелік юридичних та фізичних осіб, щодо яких санкції не скасовуються.

У свою чергу, ЄС притримується резолюції ООН та скасувало санкції по Ірану окрім тих фізичних та юридичних осіб, визначених в Резолюції № 2232.

Разом з тим, після обрання президентом США Д.Трампа, політика США щодо санкцій відносно Ірану кардинально змінилась.

Так, в США діє Департамент з управління іноземними активами який здійснює моніторинг, контроль за веденням бізнесу з підприємствами Ірану.

02.07.2017 року Д.Трамп підписав Закон «Про боротьбу проти американських противників через санкції». Даний закон окрім того, що вводить нові санкції проти Ірану, прописує механізм впливу на юридичних та фізичних осіб інших держав, які співпрацюють з Іраном.

Слід звернути увагу, що санкції США є як первинними (стосуються конкретної юридичної особи) так і вторинними (санкції проти юридичних та фізичних осіб, які співпрацюють з юридичними та фізичними особами, щодо яких введені первинні санкції).

Також, санкційний список США є досить динамічним. Останні зміни були внесені 12.01.2018 року.

На підставі вищевикладеного слід зазначити:

  • громадяни України можуть вільно, за наявності візи відвідувати Іран;
  • після відвідування Ірану, відвідування громадянами України, країн ЄС не обмежено;
  • в отриманні візи в США можуть виникнути труднощі;
  • ведення торговельних відносин з Іраном є досить ризикованим. Не зважаючи на досягнуті домовленості щодо ядерної політики Ірану на заміну зняття санкцій, з приходом до влади в США Д.Трампа санкції знову почали вводитись. Дане суперечить домовленостям та призводить до напруження відносин між Іраном та іншими країнами.

За таких обставин, у разі ведення бізнесу з Іраном рекомендовано максимально враховувати санкційні  ризики, щоб, в подальшому, уникнути негативних наслідків.

Для зменшення негативних наслідків, слід здійснювати наступні дії:

  • ввозити товари з Ірану до України через фірму посередника;
  • в’їжджати на територію Ірану у якості журналіста.

Так, можна отримати журналістське посвідчення,  отримати журналістське завдання, наприклад щодо освітлення подій з культури, виробництва текстилю Ірану. Здійснити в’їзд в Іран як журналіст, вирішити свої бізнес задачі, та повернутись в Україну. Для підтвердження  перебування саме у якості журналіста можливо написати статтю в якусь місцеву газету, тощо.

написати нам

Замовити дзвінок

Дякуємо за Ваш запит!
Ми зв'яжемося з Вами найближчим часом!